Chcesz nawiązać nowe kontakty handlowe? Chcesz promować swój produkt lub usługę na rynkach zagranicznych? Chcesz rozwijać swoją firmę? Dołącz do międzynarodowej sieci współpracy przedsiębiorców z Polski oraz Łotwy, Ukrainy i Rosji.  Na oferty i pytania czekają przedstawiciele w Rydze, we Lwowie i w Kaliningradzie.
Centrum Business in Małopolska podpowiada, jak najlepiej i najskuteczniej zaprezentować  swoją firmę, tak by nawiązanie współpracy okazało się nie tylko możliwe, ale zakończyło się również sukcesem.


Piotr Radew
Główny Specjalista ds. eksportu w Małopolskiej Agencji Rozwoju Regionalnego
+48 12 620 91 42
kom: 606 759 514
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.


Oferta, która ma szanse zaprocentować współpracą zarówno ze strony przedsiębiorców z Polski jak i krajów partnerskich ze Wschodu obowiązkowo musi zawierać , na pozór oczywiste dane. Jak można się niejednokrotnie przekonać sporo firm zapomina o wskazaniu adresu e-mail oraz konkretnej osoby, która nie tylko wiadomość odbierze, ale będzie także zorientowana w temacie. Ważne jest także zaznaczanie znajomości Języków, a nawet podkreślenie takich szczegółów jak „rozmawiam po rosyjsku, ale nie potrafię pisać w tym języku”. To może skrócić czas szukania partnerów i usprawnić komunikację.

Potencjalni partnerzy oczekują także precyzyjnie określonych danych, jeśli chodzi o zakres produkcji, czy też usług. Hasło „maszyny” może oznaczać zarówno sprzęt do kładzenia asfaltu, jak i produkcję lodów. Warto także od razu, na wstępie zadeklarować możliwości produkcyjne oraz terminy realizacji, a także cenę producenta i możliwości transportowe.
Idealna oferta powinna być przygotowana w języku kraju, w którym nawiązana ma być współpraca, ale wersja w języku angielskim też jest do przyjęcia.  Jeśli usługa lub produkt mają być szczególnie konkurencyjne warto zaznaczyć formy płatności, czyli czy możliwa jest częściowa przedpłata, przelew, barter itd. Jeśli firma posiada stronę internetową, zwłaszcza w różnych wersjach językowych, koniecznie jej adres powinien znaleźć się w ofercie. Tu można bowiem znaleźć przykłady realizacji i referencje klientów, a to z kolei  buduje zaufanie do potencjalnego partnera. Jeśli firma posiada certyfikaty również warto się nimi „pochwalić”.

Trzeba jednak pamiętać, że nie każda oferta znajdzie odbiorcę za granicą. Warto wcześniej rozeznać rynek docelowy i obiektywnie ocenić szanse i możliwości.